Com denunciar un número de telèfon
desembre 5, 2025
Diàriament es poden rebre infinitat de trucades de números desconeguts, en allò que arriba a suposar un autèntic assetjament telefònic.
Aquestes pràctiques es veuen facilitades pels mitjans tècnics que permeten emmascarar, ocultar o falsejar la numeració, així com automatitzar el marcatge per multiplicar els intents en qüestió de segons. És el que es coneix com a 'robollamadas'.
Moltes vegades es tracta de spam comercial, fruit d'un màrqueting agressiu sense miraments amb les persones que reben les trucades, podent patir aquestes a més en qualsevol moment, incloent els menys oportuns.
Altres vegades les trucades se situen en una zona grisa sospitosa, perquè en despenjar no hi ha un interlocutor, o aquest penja immediatament sense dir paraula. Alguna cosa contra el que també convé estar en guàrdia, ja que n'hi pot haver una finalitat maliciosa més enllà de la molèstia gratuïta.
Finalment, hi hauria un tercer nivell molt més perillós: les trucades amb fins d'estafa. En aquests casos, els qui estan a l'altra banda es fan passar per bancs, companyies de serveis, administracions públiques o fins i tot per familiars amb problemes recorrent a les tècniques modernes de deepfake, amb l'objectiu d'obtenir dades sensibles, accés a comptes o pagaments immediats.
La professionalització d'aquestes xarxes fa que el engany resulti cada cop més convincent, utilitzant tècniques de'’ enginyeria social ‘'que combinen pressió psicològica, urgència i aparença de legitimitat per assolir el seu objectiu. A més, busquen encebar-se amb els més vulnerables com poden ser les persones ancianes.
En aquest post abordarem com protegir-se de les trucades indesitjades, des de les spam agressives fins a les que tenen objectius fraudulents.
A més, veurem les vies per denunciar un número de telèfon a Espanya, encara que ja advertim que la facilitat existent per suplantar o canviar la numeració fa infructuós enfocar-se només en un en concret, ja sigui per bloquejar-ho o denunciar-ho, en poder variar en cada intent.
Això no treu que existeixin mecanismes per protegir-se de les trucades intrusives, com explicarem. En aquest sentit, resulta essencial denunciar aquelles que se sospiten que tenen fins fraudulents, fins i tot encara que s'esquivi la seva temptativa estafa, i per molt que hagi pogut semblar fins a grollera, en poder tenir èxit amb altres persones més exposades.
Posar en coneixement de les autoritats aquestes pràctiques delictives no ha d'implicar personar-se a la comissaria, en poder fer-se per via telefònica o online. En aquesta publicació també informarem sobre com denunciar des de casa intents d'estafa.
Pren bona nota de tots els consells a seguir en aquest tema tan crucial!
Què fer davant de trucades de números desconeguts?
Davant de qualsevol trucada entrant d'un número desconegut, convé adoptar una sèrie de pautes bàsiques:
1-Procurar no despenjar números desconeguts o ocults
Atendre només trucades de contactes registrats és sens dubte la pràctica més segura i fins i tot mentalment saludable. Per comprovar si es tractava de correu brossa existeixen cercadors a internet que proporcionen aquest tipus d'informació, en recopilar denúncies sobre aquest nombre d'altres persones.
Un truc que també pots aplicar és afegir aquest número a WhatsApp. Si us surt l'opció de convidar a l'usuari significarà que no utilitzeu l'aplicació, per la qual cosa difícilment es tractarà d'un particular, i si us apareix una compte d'empresa sabràs que la trucada tenia una finalitat comercial.
Així mateix, pots silenciar directament al telèfon trucades de números desconeguts, o bé configurar els paràmetres de trucada al dispositiu per redirigir-les al bústia de veu. Amb tot, aquesta via, com l'anterior, tindria l'inconvenient que et poden estar trucant per a una qüestió important des d'un telèfon no registrat.
Al fil precisament del que acabem de veure, aplicar la 'tàctica de l'estruç' no seria una solució recomanable si tens deutes pendents i vols evitar la seva reclamació, atès que així només s'aconseguiria incrementar-les i una inclusió segura a fitxers de morositat, que podria dificultar a futur des de lobtenció duna targeta de crèdit fins a fer compres a terminis. A més, les trucades de les empreses de recobrament, sempre que no resultin invasives, no han de ser negatives, en poder ajudar a trobar conjuntament una solució que satisfaci a ambdues parts.
2-Si decideixes despenjar verifica sempre la identitat
Intenta que la persona que realitza la trucada es identifiqueu i digui a quina empresa pertany. De vegades diuen trucar en nom d'una operadora de telefonia o una subministradora de gas o electricitat, però en realitat es tracta de subcontractes que segueixen una agressiva política comercial, que pot incloure canvis de serveis de tarifa poc beneficiosos venuts amb informació esbiaixada.
3-Mai de les dades personals
Per telèfon mai no us poden demanar dades personals en trucades comercials, ja es tracti de les d'identitat, les de domicili i molt menys les teves contrasenyes o dades bancàriess. Aquests no els proporcionis mai sota cap concepte.
D'altra banda, encara no et poden cobrar per despenjar el telèfon, hi ha pràctiques fraudulentes consistents a realitzar una trucada silenciosa, esperant que diguis un '‘sí ‘'per autoritzar transaccions amb les teves dades personals prèviament recollides.
4-Bloquejar/marcar com a correu brossa
Els mòbils ofereixen la possibilitat de bloquejar trucades sospitoses o de marcar-les com a correu brossa. A més, alguns sistemes operatius com el d'Android present als dispositius Samsung ja avisen davant de qualsevol trucada entrant amb indicis en aquest sentit, si bé, per descomptat, poden donar-se falsos positius.
També, com veurem més endavant en detall, se n'està impulsant una nova legislació perquè les operadores telefòniques adoptin un paper més actiu en la prevenció de pràctiques invasives o fraudulentes.
Per més que haguem donat unes pautes generals sobre què fer davant de trucades de números desconeguts, cal plantejar-se els passos a seguir quan són persistents o bé se sospita una activitat fraudulenta.
El primer aspecte a dilucidar seria precisament la intencionalitat, ja que determinarà el curs dacció a prendre. Ho veiem per a cada possible supòsit.
Què fer si són anomenades spam de publicitat no desitjada?
Encara que es tracti de trucades comercials sense ànim d'estafa, tampoc no hi hauria 'barra lliure' per rebre-les sense cap control.
S'han de cenyir al que estableix Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, que en primer lloc acota quan es poden efectuar: exclusivament els dies laborals de dilluns a divendres en horari de 9.00 a 21.00 hores, mai en cap de setmana i festius.
Així mateix, en la línia de les pautes que vam donar abans, la llei obliga a l'interlocutor a identificar-se i comunicar la finalitat comercial de la trucada.
A més, en aquest mateix 2025 s'ha endurit la legislació, perquè les trucades comercials es realitzin únicament des de prefixos especials que ajudin a la seva identificació. Alhora, que es autoritza les companyies i operadores telefòniques a bloquejar les no autoritzades.
El recurs de la Llista Robinson: què és i com funciona a Espanya
No obstant això, n'hi ha d'altres vies més dràstiques per evitar-se les molestes trucades comercials, que en teoria haurien d'aplicar també en els casos d'spam més agressiu.
La primera seria la Llista Robinson, un servei gestionat a nivell nacional que permet a qualsevol persona comunicar que no vol rebre comunicacions comercials d'empreses amb què no té relació contractual. El registre és gratuït i flexible, podent cada usuari triar si vol limitar trucades, correus electrònics, SMS, o fins i tot la publicitat a la bústia física.
D'altra banda, recentment s'ha posat en marxa Stop Publicitat, una iniciativa impulsada per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) que actualitza i amplia aquest model de protecció a l'entorn digital actual. Així, inclou opcions addicionals com frenar promocions a través de xarxes socials o aplicacions de missatgeria, oferint un control més complet sobre els canals mitjançant els quals es pot rebre publicitat.
Què passa si em segueixen trucant després d'apuntar-me a la Llista Robinson?
Has de tenir present que la inclusió a la Llista Robinson oa Stop Publicitat no té mai un efecte automàtic immediat.
Les empreses tindrien un termini legal de 30 dies per actualitzar els seus registres, i fins ara almenys, la constatació amb el que passa a la majoria d'usuaris, és que sol passar un interval d'un a tres mesos perquè la salvaguarda sigui plenament efectiva.
Amb tot, hi ha grups i companyies operant des de l'estranger que no atenen les legislacions nacionals, així com empreses domiciliades a Espanya que simplement incompleixen la normativa de manera flagrant.
Per això, a la pràctica, aquest tipus de mesures d'exclusió sí que redueixen les trucades comercials però no les eliminen del tot. Però això no vol dir que cal resignar-se. De fet, la Agència Espanyola de Protecció de Dades aconsella denunciar-ho per poder sancionar les empreses incomplidores.
Com denunciar un número de telèfon per spam
Encara que puguis tenir l'opció de bloquejar des del teu mòbil les trucades entrants d'un número concret, habitualment aquesta mesura serveix de poc, ja que els que estan al darrere solen canviar la numeració per evitar la restricció.
Davant aquest tipus de trucades persistents tindries dues vies de denúncia:
- L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD): l'organisme que s'encarrega de vetllar perquè no es vulnerin els drets en un àmbit tan sensible com l'ús de la informació personal. La denúncia es pot interposar de manera telemàtica a la secció Tràmits per a publicitat i comunicació comercial.
- L'Oficina d'Atenció a l'Usuari de Telecomunicacions: un altre organisme governamental, encarregat si és el cas de gestionar reclamacions relacionades amb els serveis de telefonia i comunicacions electròniques. Per denunciar males pràctiques en trucades comercials hi ha disponible un formulari. Només s'exigeix el DNI electrònic o certificat digital.
Denúncia per frau, estafa o amenaces a les trucades
El panorama canvia si no parlem de trucades comercials molestes i invasives, sinó de intents de frau, estafa o altres possibles delictes com a temptatives de extorsió o amenaces realitzades per via telefònica.
En aquests supòsits caldria recórrer a la via policial per denunciar números de telèfon per fraus, altres delictes i fins i tot aquelles activitats que semblin sospitoses com tractar de demanar informació personal.
Denúncia online a Oficina Virtual de Denúncies
Es pot interposar una denúncia online a la Oficina Virtual de Denúncies (OVD) de la Policia Nacional, sense necessitat de personar-se a una Comissaria.
També pots denunciar telemàticament a través de la Seu Electrònica de la Guàrdia Civil, que té el seu propi portal de denúncies. O bé, a través de l'aplicació AlertCops,que permet contactar directament amb els cossos i les forces de seguretat de l'Estat.
Igualment, hi ha un telèfon gratuït denúncies de la Policia Nacional: 900 100 091, diferent del 091 que seria per urgències. I un correu electrònic habilitat (fraudeinternet@policia.és) per a denúncies de fraus cibernètics, en què incorren de la mateixa manera moltes trucades que estem veient, l'objectiu de les quals és utilitzar les dades que recauen per suplantar identitats en canals en línia tan crítics com les aplicacions bancàries.
Així mateix, en teoria almenys, se'n podria interposar una denúncia en línia anònima, però no és la via més recomanable si aspira a una intervenció ràpida quan no es tracta de delictes molt greus.
Protegeix-te de fraus financers telefònics
Un apartat a part mereix el perill del '‘vishing‘', un tipus de frau telefònic que utilitza la enginyeria social per enganyar les persones, i obtenir informació confidencial tan sensible com els dades financeres, per exemple, els números de compte i les contrasenyes per efectuar operacions bancàries.
Els delinqüents actuen mitjançant suplantació, fent creure, posem per cas, que truquen des de la teva entitat financera, i usen tàctiques de persuasió que barregen la por i la urgència perquè la víctima reveli les seves dades o faci pagaments.
S'han donat casos de suplantacions del número de telèfon real d'oficines bancàries (spoofing), amb trucades en què suposadament des del propi banc recomanaven transferir els diners al número d'un nou compte 'segur', adduint que l'anterior havia quedat compromès per un ciberatac.
Mai sota cap concepte una entitat et demanarà les teves contrasenyes, ni per telèfon, email o SMS devent, davant qualsevol dubte, personar-te a les oficines o posar en coneixement de les autoritats (pels canals que hem referit a l'apartat anterior) qualsevol intent d'estafa d'aquest tipus.
També, per a qualsevol aspecte relacionat amb ciberdelinqüència pots demanar ajuda a l'Institut Nacional de Ciberseguretat (INCEB), que disposa d'una línia gratuïta, 017, així com de canals de missatgeria instantània: WhatsApp (900 116 117) i Telegram (@INCIBE017).
Estafes telefòniques per suplantar identitat en sol·licitud de préstecs
Una de les variants de les estafes amb trucades telefòniques és demanar dades personals per sol·licitar préstecs online suplantant la identitat, i així obtenir els diners a nom d'un tercer, que després ha de respondre del crèdit sol·licitat.
A AvaFin fem impossible aquesta pràctica, gràcies a un sistema de verificació didentitat per imatge que possibilita acreditar que el DNI, NIE o passaport pertany efectivament a la persona que sol·licita el préstec. A més, el procés és ràpid i senzill, assegurant les màximes garanties de protecció de la privadesa i confidencialitat de les teves dades personals.
¡¡ Beneficia't de totes les avantatges dels préstecs segurs de AvaFin!
Preguntes freqüents sobre denúncies de trucades
Pots denunciar un número de telèfon a Espanya sense cost si es tracta de trucades comercials sense consentiment o persistents, acudint a la AEPD mitjançant la seva formulari telemàtic.
Si el problema està relacionat amb la gestió de la teva línia o males pràctiques de l'operador, pots reclamar a la Oficina d'Atenció a l'Usuari de Telecomunicacions.
I quan hi hagi indicis d'estafa, extorsió o amenaces, la denúncia s'ha de dirigir a Policia Nacional o Guàrdia Civil, també per vies online com la Oficina Virtual de Denúncies, o trucant al número gratuït: 900 100 091, diferent del 091 que seria per urgències.
Si les trucades són insistents o amb to intimidatori, especialment si busquen obtenir dades o causar danys, convé denunciar per via policial.
Pots fer-ho des de casa, a la Oficina Virtual de Denúncies de la Policia Nacional, la seu electrònica de la Guàrdia Civil o aplicacions com AlertCops.
En aquests casos sempre és bàsic guardar proves: dates, hores, enregistraments o captures de pantalla. Davant de qualsevol sospita de frau, és important actuar, encara que no hagi arribat a consumar-se, pensant també en les persones més vulnerables.
Necessites Diners Urgents?
Demana el teu préstec a AvaFin