Com saber si estic sent estafat?
desembre 12, 2025
L'era d'internet, els telèfons mòbils, les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria ofereix infinitat de canals per fer estafes, multiplicant-se les vies per les quals els delinqüents poden arribar a nosaltres.
A més, noves tecnologies com la intel·ligència artificial obren noves possibilitats per automatitzar els intents de frau a escala massiva, utilitzar bots entrenats per estafar i també a pràctiques tan perilloses com les suplantacions d'identitat, amb els temuts deepfakes.
Addicionalment, cal valorar que l'objectiu pot no enfocar-se a l'estafa econòmica directa, sinó a la obtenció de dades tan crítics com els financers,sense anar més lluny, les claus de les aplicacions de banca en línia d'ús majoritari a conseqüència d'una digitalització creixent, els beneficis de la qual són molts però que igualment comporta força riscos.
En aquest post començarem donant pistes que t'ajudaran a saber si estàs sent estafat. Després, incidirem en els fraus més recurrents per telèfon, WhatsApp i internet, amb la mira posada en què puguis estar sobre avís.
El següent bloc el dedicarem a què fer si per desgràcia l'estafa es consumeixi, incloent els passos més immediats, ja que especialment en aquestes situacions el temps és or.
Finalment, abordarem les amenaces i les mesures de protecció al àmbit financer, i més concretament pel que fa als préstecs online, per acabar responent a les preguntes més freqüents relatives a estafes i fraus.
Com saber si m'estan estafant?: senyals d'alarma
La llista de estafes i les vies per fer-los poden haver augmentat amb el temps, però a la pràctica totalitat de les temptatives d'estafa o frau solen donar-se una sèrie de trets comuns:
- Promeses irreals de guanys o beneficis: aquí entrarien els fabulosos negocis en línia que et permetran convertir-te en milionari en molt poc temps, però també promeses de tarifes de llum, telèfon o internet que et suposarien un '‘cost zero‘'. En el primer cas volen quedar-se directament amb els teus diners, i al segon o bé t'estan enganyant amb la lletra petita o busquen obtenir informació sensible teva.
- Pressió o urgència per prendre decisions ràpides: ja sigui perquè l'oferta té un temps limitat, que casualment caduca avui en les properes hores; o en el pitjor dels supòsits per evitar un perill fictici com que ciberdelinqüents tinguin accés als teus comptes, quan estan intentant precisament obtenir dades per operar-hi fraudulentament. Una amenaça molt seriosa en què ens aturarem amb calma en un proper apartat.
- Manca de transparència: es poden apreciar reticències a identificar-se oa explicar des de quina empresa o companyia exacta truquen (encara que també es pot donar informació falsa sobre això). Això quan parlem de estafes telefòniques, per a les digitals ens podem trobar webs sense informació legal o que no estan radicades ni a Espanya ni a la Unió Europea, tendència a derivar el contacte a aplicacions que no deixen rastre de les converses com Telegram, comportaments sospitosos quan es vol efectuar la mínima investigació sobre la companyia, l'empresa o botiga que està darrere de l'oferta, etc.
Als intents menys sofisticats ens toparem amb números de telèfon sospitosos, per la seva numeració de procedència estrangera o per amagar-se, així com amb interlocutors d'accent forà o amb missatges de correu electrònic plens de faltes d'ortografia.
Però juntament amb aquestes temptatives d'estafa més aviat grolleres, malauradament també s'apliquen mètodes més elaborats, per això volem posar èmfasi en tres aspectes clau que t'ajudaran a saber si estàs sent estafat: l'esmentada urgència i pressió perquè actuïs ja, la sol·licitud d'informació crítica que només tu has de saber i la promesa de beneficis miraculosos.
La urgència i la pressió: el truc psicològic dels estafadors
Els delinqüents recorren al que s'anomena com ‘'tècniques d'enginyeria social‘', consistents a aprofitar-se de les pautes elementals del comportament humà perquè les estafes tinguin èxit.
Així, utilitzen potents ganxos psicològics com la caducitat immediata d'una oferta, apel·lant a l'instint de no deixar passar una oportunitat. Encara que amb aquesta mateixa urgència poden induir-nos a fer determinades accions jugant amb les nostres pors. En aquest sentit, destaca l'exemple que referim al post sobre la denúncia de números de telèfon (entre altres motius per trucades fraudulentes), amb estafadors que suplantaven la numeració d'oficines bancàries reals (una pràctica anomenada vishing) per trucar a les víctimes, advertint-los d'un suposat accés de ciberdelinqüents als vostres comptes, per la qual cosa es requeria que transferís els seus diners a una nova segura, que per descomptat estava controlada per ells, fent-se amb els fons i sostret-los així que els rebien.
Estem davant d'un engany molt sofisticat, ja que apel·lava no només a un temor difós a perdre el que materialment ens pot ser més valuós, sinó que a més se servia de la por creixent a aquestes formes de ciberdelinqüència per facilitar el seu èxit.
Quines dades et demanen quan t'estafen?
Al fil de l'exemple tan il·lustratiu que acabem de veure, és fonamental guardar com a or en drap qualsevol informació personal financera, sobretot el que siguin contrasenyes, CVV de targetes, claus PIN o codis de seguretat bancaris.
El teu banc mai no et demanarà cap tipus de clau, menys per telèfon o per SMS. I davant de qualsevol dubte, persona't a la teva oficina bancària, atès que el telèfon també es pot suplantar, un cas que pot semblar extrem, però que no ho és si atenem a l'exemple real que posàvem.
Compte amb les 'inversions miracle': com saber si un broker és fals
Una altra modalitat d'estafa és la que promet enriquir-te amb una mínima inversió. Els fraus més estesos actualment es donen en l'àmbit del trading, per operar a la borsa o al mercat crypto a través d'un suposat intermediari, que ni tan sols sol existir com a tal.
Per això, en primer lloc, es podria esbrinar si es tracta d'un operador en borsa autoritzat. Però, ¿com saber si un broker és fals? S'hauria de fixar que estigui registrat a la CNMV, una informació que s'hauria de proporcionar a la seva web, on la promesa de beneficis segurs en unes inversions tan volàtils com les borsàries o l'existència de ressenyes falses també suposarien importants indicis a tenir en compte.
En qualsevol cas, aquestes promeses d'enriquiment sempre t'han de grinyolar, perquè aquesta generositat de qui té un mètode infal·lible per guanyar diners a cabassos resulta força sospitosa.
Amb tot, la modalitat d'estafa més estesa són els '‘cursos miracle‘' que es publiciten en canals com YouTube, amb '‘venefums'’ que utilitzen com a ganxo una classe gratuïta, consistent en una sessió agressiva per vendre't de forma machacona una formació cara que promet resultats impossibles sense esforç real, quan en realitat no té cap utilitat pràctica, més enllà d'enriquir el propi estafador.
Al post que dediquem al trading pots trobar-ne una informació completa i realista del que suposen aquest tipus d'inversions així com recomanacions valuoses per prevenir els intents d'estafa.
Fraus per internet, telèfon i WhatsApp
A continuació, abordem els canals principals utilitzats per a les estafes, amb l'objectiu d'explicar com solen ser els fraus a cadascun d'ells, ja et serveixi per a prevenir que caiguis o per poder adonar-te que estàs sent estafat.
Com saber si t'estan estafant per telèfon?
El principal indici que intenten estafar-te en una trucada és que et demaneu dades sensibles com els de la targeta o les contrasenyes bancàries. Encara que també hi hauria estafes més elaborades que t'indueixen a realitzar una acció, per exemple, una transferència com vèiem en el cas de la suplantació del número legítim d'una oficina bancària per alertar d'un ciberatac fals.
A més, la irrupció de la IA ha suposat l'aparició d'una nova variant d'estafes telefònicas, amb la clonació de veus per suplantar una altra persona, des d'un familiar fins al teu cap. Una amenaça emergent que convida a adoptar mesures de seguretat com establir de manera preventiva contrasenyes o preguntes de seguretat per utilitzar-les en situacions sospitoses.
Al post que li dediquem al bloqueig de números de telèfon tens més informació sobre estafes telefòniques que et resultarà molt útil.
Com saber si t'estan estafant per WhatsApp?
La sol·licitud urgent de diners des d'un nombre desconegut fent-se passar per algú proper és la estafa més freqüent per WhatsApp. La excusa perquè no contacteu des del seu número és que s'ha quedat sense bateria, li han robat el telèfon, l'ha perdut, s'ha fet malbé, etc.
Aquí hi hauria una manera senzilla de saber si estic sent estafat per WhatsApp, que és trucar al número des de la pròpia aplicació.No es recomana efectuar una trucada telefònica a l'ús, ja que si bé no et poden cobrar per despenjar, en cas de tractar-se d'un número internacional us pot sortir per un pic.
Probablement et trobaràs també amb tota mena d'excuses per no despenjar la trucada o videotrucada per WhatsApp, que suposaran un indici prou revelador d'estafa.
En qualsevol cas, és important adoptar mesures preventives com tenir-ne sempre una paraula de seguretat o fer preguntes que només pot saber aquest familiar. Una cosa que serà més necessària encara amb la proliferació imminent de deepfakes amb missatges d'àudio i fins i tot videotrucades suplantant persones, que actualment no estan estesos o poden semblar molt grollers, però que en un futur proper seran una amenaça tangible i real per l'avenç de la IA.
Com saber si t'estan estafant per internet?
A l'àmbit digital, l'estafa més habitual és el phishing, que consisteix a intentar que introdueixis les teves dades bancàries o personals en una pàgina falsa que imita la d'un banc, un organisme públic, una botiga en línia coneguda, etc.
Solen enviar-se enllaços per correu electrònic o SMS amb missatges que poden:
- Ser alarmistes, com un suposat bloqueig d'un compte important teu.
- Intentar confondre't amb presumptes incidències en una comanda online.
- Tractar de seduir-te amb supòsits regals, els més primaris i que menys credibilitat tenen de tots.
Un altre indici clar de frau és trobar-te amb comerços en línia que ofereixen preus excessivament baixos respecte al mercat.
Així mateix, ha d'aixecar sospites quan no mostren informació legal, no permeten comprovar la identitat del venedor o utilitzen mètodes de pagament impossibles de rastrejar com targetes prepagament, criptomonedes o transferències a països fora de la UE.
També has de recelar quan la web no compti amb certificats de seguretat, present fallades greus de disseny o funcionament, no tingui polítiques de devolució o privadesa, o mostri opinions de clients que semblen artificials o copiades. En aquest sentit, resulta fonamental fer-ne sempre una cerca prèvia de ressenyes contrastades.
Mentre que confirmar que el lloc està radicat a Espanya oa la Unió Europea suposaria una garantia, en aplicar-se normatives estrictes de protecció al consumidor. Tot i que aquesta informació és susceptible de falsificar-se.
A més, si mentre navegues per la botiga o comerç online notes qualsevol patró estrany com a finestres emergents insistents, redireccions inesperades o sol·licituds d'instal·lar programes 'per verificar la teva identitat', el raonable és abandonar immediatament la pàgina. Aquests senyals, juntament amb la pressió per completar el pagament de forma urgent, constitueixen '‘modus operandi‘' típics d'estafes que cal identificar per evitar fraus econòmics o el robatori de la teva informació sensible.
Em van estafar: Com recuperar els meus diners?
Si malauradament l'intent de frau ha tingut èxit, hi hauria una sèrie de pautes a aplicar en cas de ser estafat. A continuació, plantejarem diferents escenaris que també responen a dubtes habituals davant aquest tipus de situacions.
La qüestió més urgent seria si es podria revertir el pagament realitzat als estafadors.
Puc recuperar els meus diners si els vaig enviar per transferència o Bizum?
Les transferències SEPA o nacionals poden cancel·lar-se dins de les primeres 24 hores, sempre que no s'hagin fet de manera urgent, cosa que procuren assegurar-se els delinqüents.
Si parlem de transferències internacionals el termini seria extensible a 72 hores. En canvi, els bizum són immediats, ja que triguen un màxim de cinc segons a fer-se efectius, per la qual cosa no hi hauria marge de maniobra.
Cal valorar que en aquest tipus d'estafes els fons solen retirar-se del compte de destinació de forma gairebé instantània, cosa que dificulta qualsevol mesura que poguessin i volguessin aplicar les entitats bancàries.
En qualsevol cas, el primer a realitzar seria posar-se a contacte amb les entitats el més aviat possible. A més, perquè en quedi constància, això s'ha de dur a terme mitjançant comunicació escrita, burofax o carta certificada.
Si t'estafen per internet el banc et torna els diners?
Aquí entrem en una qüestió espinosa, perquè els bancs tendeixen a rentar-se les mans quan es tracta d'operacions que els mateixos afectats han autoritzat.
No obstant això, laLlei de serveis de pagament obliga les entitats a assumir la responsabilitat si es produeixen bretxes de seguretat en els sistemes. En aquesta línia, hi ha jurisprudència recent que dóna la raó als consumidors, però ja implicaria posar-se a litigar.
Denúncia policial: recopilació de proves
Un altre pas recomanable és denunciar els fets davant Policia Nacional o Guàrdia Civil, aportant totes les proves que es puguin recopilar: missatges, captures, justificants de pagaments, etc.
Perquè la investigació prosperi la clau serà identificar l'estafador o estafadors, ja que en cas contrari és freqüent l'arxiu de la causa per «manca d'autor conegut«.
L'objectiu últim seria aconseguir una condemna que suposi una indemnització per tots els danys i perjudicis ocasionats, assumint el condemnat la devolució dels diners defraudats més els interessos corresponents i el pagament de les costes judicials.
Moltes víctimes d'estafes són reticents a denunciar perquè creuen que no servirà de res, ia més senten vergonya de confessar haver estat enganyades. La veritat és que per la seva propi interès i el dels altres és important denunciar-ho, sense que hi càpiga cap reticència ja que aquest tipus de fraus tenen èxit entre persones de perfils molt diferents, fins i tot entre aquelles molt formades.
Fòrums de persones estafades: Són una font d'informació fiable?
Els fòrums de persones estafades permeten intercanviar informaciód'utilitat entre afectats, sentir-se més acompanyat en l'aspecte que acabem d'exposar i, en general, són útils a l'hora de identificar nous fraus que s'estiguin produint.
Convé, això sí, corroborar per altres fonts la informació que es pugui oferir, i assumir també que hi pot haver opinions interessades de bufets d'advocats àvids de captar clients.
Préstecs segurs per protegir davant de suplantacions
Hi ha un tipus d'estafa consistent en suplantar la identitat duna persona per sol·licitar un préstec al vostre nom, existint a més exemples recents que acrediten la proliferació daquestes pràctiques.
A AvaFin evitem que es puguin donar aquest tipus d'estafes gràcies al nostre sistema de verificació didentitat per imatge, que permet confirmar que el DNI, NIE o passaport correspon realment a la persona que sol·licita el préstec.
Es tracta d'un procediment àgil i intuïtiu, que garanteix en tot moment la màxima protecció de la privadesa i la confidencialitat de les teves dades personals.
¡¡Demana el teu préstec amb total tranquil·litat!
Preguntes Freqüents sobre estafes i fraus
Hi ha possibilitats si actues amb rapidesa, sobretot si s'han fet transferències SEPA no urgents, que permeten sol·licitar la reculada. Hi hauria fins i tot més marge encara amb les internacionals.
Si es tracta de fraus digitals, la Llei de serveis de pagament obliga el banc a respondre en els supòsits d'operacions no autoritzades o errors de seguretat. Tot i que hi haurà dificultats en cas de no poder demostrar qualsevol d'aquests escenaris.
Perquè la Policia o la Guàrdia Civil puguin intervenir l'aportació de proves serà clau, depenent després en bona mesura que els tribunals dictin una condemna de la viabilitat de identificar l'autor de l'estafa.
Pots anar a una altra comissaria, ampliar la denúncia o cercar assessorament jurídic.
També existiran vies administratives i amb organitzacions de consum quan el frau es relaciona amb compres o serveis.
No renunciïs a reclamar, i tracta de demanar totes les proves possibles, perquè aquestes seran essencials perquè pugui intervenir la policia.
Evita noves estafes que s'aprofitin de la teva necessitat i la teva urgència, o prendre els diners amb condicions molt poc avantatjoses per a tu.
Acudeix només a financeres fiables com AvaFin, mai a prestadors dubtosos.
T'oferim préstecs totalment transparents, que et permeten saber totes les condicions abans de finalitzar la sol·licitud gràcies al nostre simulador en línia.
Desconfia de números ocults, estrangers o que facin trucades persistents.
Pots consultar fòrums i cercadors en línia que recopilen denúncies associades a un determinat nombre.
Tingues en compte també que, per més que no et puguin cobrar mai per despenjar, durant la trucada poden intentar mitjançant argúcies que després truquis a números de tarifació especial.
Necessites Diners Urgents?
Obtingues el teu préstec amb AvaFin