Què és el SEPE i què es gestiona allà
novembre 11, 2025
SEPE és un terme que comença a ressonar molt per a qualsevol persona que perd la feina, ja que es tracta de l'organisme públic que gestiona les prestacions i subsidis per desocupació.
Així, es tracta del Servei Públic d'Ocupació Estatal, davant el qual es tramita la prestació contributiva a què es té dret per haver complert un determinat període de cotització.
Igualment, el SEPE també gestiona els subsidis que puguin correspondre per insuficiència de cotització, esgotament de prestació, etc.
Encara que al quedar a l'atur no és l'única instància en què s'han de fer gestions per obtenir els ajuts corresponents, ja que també hi intervenen els serveis d'ocupació regionals de cada comunitat. Cosa que provoca confusions, induint que moltes persones dubtin sobre on dirigir-se, i els tràmits a efectuar a cada organisme.
En aquest post ho aclarim tot!
Què és el SEPE i per a què serveix
El SEPE, o Servei Públic d'Ocupació Estatal, és un organisme públic dependent del Ministeri de Treball i Economia Social.
Entre les seves atribucions més conegudes hi ha la gestió de la protecció per desocupació. Parlem de les prestacions del SEPE i dels diferents subsidis per a aturats, ocupant-se tant de la seva tramitació com del pagament.
Però també s'encarrega de les polítiques d'ocupació en general, incloent-hi la orientació i formació per inserir-se o reinserir-se al mercat laboral, així com del suport a les empreses en la recerca de candidats per als llocs de treball vacants que comuniquen.
El SEPE, l'INEM i la xarxa d'oficines: aclarint confusions
Abans de continuar aprofundint en els serveis i tràmits clau del SEPE, aclarirem diverses confusions que es donen al voltant de lorganisme.
En primer lloc, caldria distingir què és el SEPE i l'INEM, l'antic Institut Nacional d'Ocupació al qual l'organisme actual va substituir. Si bé, part de les seves funcions ja s'havien transferit prèviament als serveis regionals gestionats per les comunitats autònomes.
D'aquesta transferència de competències en neix també una altra confusió, en malentendre's la diferència entre el SEPE i l'oficina d'ocupació. Un equívoc al qual contribueix el fet que tots dos serveis comparteixin a molts llocs un mateix edifici i fins i tot una mateixa oficina, on treballen funcionaris de l'organisme estatal i del servei autonòmic.
Tampoc ajuda a distingir tots dos organismes, el fet que en moltes comunitats la denominació del servei regional s'assembli força a l'organisme nacional. Per això, a Andalusia es confon habitualment què és el SEPE i el SAE, oa Catalunya què és el SOC i el SEPE.
Serveis i tràmits clau que gestiona el SEPE
Explicarem tot el que entra dins de les competències del SEPE, veient els diferents serveis i tràmits que gestiona, cosa que ajudarà a acabar d'aclarir el seu paper en àmbits tan importants com les prestacions de desocupació.
1-Sol·licitud de prestacions i subsidis per atur
El SEPE gestiona tant les prestacions contributives com les diferents ajudes disponibles quan aquesta s'esgota o no aplica per insuficiència de cotització, incloent el subsidi per a majors de 52 anys. No així el Ingrés Mínim Vital o IMV, que depèn directament de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS).
Recordem que la prestació contributiva de desocupació, comunament coneguda com el '‘atur‘', només és obtenible quan es produeix una situació d'atur involuntària, i s'hi acumula un determinat període de cotització mínim (actualment és de 360 dies) que dóna dret a cobrar-ho, determinant el període previ treballat la durada de la prestació.
Encara que la prestació per desocupació es gestiona al SEPE, requereix un pas previ obligatori que es realitza al corresponent servei regional d'ocupació: l'alta com a demandant d'ocupació, és la coneguda com a '‘targeta de l'atur'’, que cal tenir i segellar periòdicament, en general cada 90 dies, per no perdre el dret a cobrar la prestació.
Com veurem més detalladament a l'apartat posterior, sobre l'accés als serveis del SEPE, per més que eventualment l'organisme estatal i el regional puguin compartir ubicació, convé tenir present que la sol·licitud de la targeta de demanda que suposa el requisit de base per obtenir la prestació depèn d'un servei diferent, amb tot allò que això implica a efectes de sol·licitud diferenciada de cita prèvia, gestió, etc.
És cert que compartir seu, o l'existència de funcionaris dels dos organismes en una mateixa oficina, es va plantejar precisament per agilitzar els tràmits de les prestacions per desocupació.
Però la realitat avui dia és que, precisament per aquesta dualitat, es donen situacions com que la obtenció d'alta com a demandant de feina sola funcionar de manera molt més àgil que la tramitació de la prestació. Això obeeix al fet que aquesta gestió comporta força més paperassa, al marge dels problemes de personal dels que se n'estan fent ressò els mitjans.
El resultat és el col·lapse a molts llocs del sistema de cita prèvia, ja que per més que les sol·licituds de prestacions i subsidis es puguin efectuar de manera telemàtica, la majoria de persones prefereixen fer presencialment aquesta gestió tan important.
2-Orientació i recerca de feina
El SEPE ofereix serveis de orientació laboral per ajudar a trobar una nova feina, amb personal que informa sobre possibles nínxols d'alta ocupabilitat compatibles amb el perfil del treballador, eventuals vies de reciclatge professional, etc.
3-Intermediació laboral
L'organisme actua com a intermediari entre empreses que busquen contractar i els candidats que es troben a la recerca de feina.
4-Formació
El SEPE organitza cursos de formació gratuïta per millorar les destreses i qualificacions dels treballadors, amb l'objectiu últim de potenciar-ne ocupabilitat. A més, al marge de la gratuïtat pot oferir ajudes econòmiques per a la realització de les formacions, cobrint, per exemple, les despeses de transport.
A través del portal web del SEPE pots des de consultar vacants de feina fins a inscriure't a cursos de formació. Encara que en ambdós casos és molt probable que l'oferta sigui molt més gran servei regional d'ocupació de la teva comunitat.
Com accedir als serveis del SEPE?
Molts dels tràmits és possible fer-los a través de la Seu Electrònica del SEPE, utilitzant mètodes d'identificació com a certificat digital, Cl@ve PIN o Cl@ve Permanent.
També es pot sol·licitar a la seu electrònica del SEPE cita prèvia per ser atès presencialment a les oficines. Però com apuntàvem, per a la tramitació de la prestació per desocupació s'estan donant situacions de saturació, amb moltes persones optant per la via telefònica, al telèfon habilitat 91 926 79 70.
La prestació podria sol·licitar-se telemàticament, sense signatura electrònica, a través del Formulari de presol·licitud i tràmits. No obstant això, és una via de la que moltes persones recelen per realitzar un tràmit tan essencial, atès que està en joc obtenir l'únic ingrés mentre no trobin una nova feina.
En qualsevol cas, aquí recapitulem la totalitat de serveis gestionables a través de la seu electrònica del SEPE:
- Sol·licitar cita prèvia online per rebre atenció presencial o telemàtica.
- Sol·licitar i veure reconeguda la prestació contributiva o els subsidis per atur.
- Presentar-ne una pre-sol·licitud individual de prestació o subsidi.
- Realitzar una simulació del càlcul de la prestació que et pertoca.
- Consulteu el estat d'una sol·licitud, la resolució de concessió o denegació i la darrera prestació percebuda, al menú de la pàgina electrònica del SEPE sobre consulta de prestacions.
- Renovar o prorrogar un subsidi i declarar anualment les rendes, en el cas de majors de 52 anys.
- Donar de baixa la prestació o desistir una sol·licitud en tràmit.
- Obtenir i descarregar certificats oficials sobre la teva prestació o rebuts de nòmines.
- Consulteu els certificats d'empresa remesos per l'ocupador i obtenir-ne una còpia dels mateixos.
- Verificar la validesa de documents electrònics emesos pel SEPE.
- Consultar les dades personals registrats al sistema i modificar les dades bancàries.
Esperem que aquest contingut sobre el SEPE hi hagi resolt tots els teus dubtes. Si les mateixes se t'han plantejat per una situació de desocupació, tenim altres publicacions que et poden interessar, per exemple, sobre ajudes per a aturats, amb un post específic sobre les existents quan es esgota l'atur.
També publiquem altres articles centrats en preguntes freqüents, per exemple, com aturar l'atur si començo a treballar, una qüestió que veuràs aliena i remota si t'acabes de quedar sense feina, però que de ben segur arribarà com probablement estiguis desitjant.
Recorda que pots comptar sempre amb AvaFin per al que necessitis.
Preguntes freqüents sobre el SEPE
No, el SEPE i la Seguretat Social no són el mateix; són dos organismes públics diferents, encara que relacionats i adscrits al mateix ministeri.
Cadascú té funcions diferents i complementàries dins del sistema de protecció social espanyol. Pel que fa a ajudes, el SEPE gestiona les prestacions i subsidis per desocupació, mentre que el INSS s'ocupa del Ingrés Mínim Vital.
Podeu comprovar l'estat de la vostra sol·licitud accedint a la secció '‘Consulta de prestacions ‘' a la Seu Electrònica del SEPE, identificant-te amb Cl@ve PIN, Cl@ve Permanent o certificat digital.
Estàs sense feina i necessites Diners?
Demana el teu préstec a AvaFin