Reclamar comissions manteniment compte 

Encara que el cobrament pels bancs de 'despeses de manteniment' de comptes bancaris pugui sorprendre, actualment són majoria les entitats que apliquen aquestes comissions.  

De fet, en general, només les exceptuen quan els clients compleixen determinats requisitsrelacionats amb la seva vinculació financera a l'entitat i les operacions que realitzin. 

A més, aquestes comissions de manteniment tan esteses entre la banca (amb l'única excepció d'alguns neobancs) han augmentat la seva import els darrers anys. Cosa que s'explica per una variada gamma de causes, que potser es poden resumir en l'adopció del enfocament bancari més dur, després de l'enfonsament de les caixes d'estalvi tradicionals, molt més 'amables' en aquest aspecte. 

En aquest post, veurem que per més que les entitats bancàries puguin legalment cobrar càrrecs pel manteniment dels comptes, aquestes comissions no aplicarien per a totes, en haver-hi algunes modalitats que estarien exemptes amb la legislació a la mà. 

Així mateix, en els supòsits en què sigui legítim recaptar-les mai no podran ser abusives, i sempre han d'haver quedat establertes per endavant abans d'obrir el compte, o bé comunicar-se amb suficient antelació als clients si obeeixen a modificacions contractuals posteriors. 

Llegeix atentament si has patit un cobrament indegut o abusiu de comissions per manteniment de compte, perquè t'explicarem tots els passos a fer per reclamar a la teva entitat, així com al Banc d'Espanya en cas que no atenguin la teva reclamació malgrat estar justificada. 

Els bancs poden cobrar comissions de manteniment? 

Les entitats bancàries tenen la possibilitat d'incloure el manteniment de comptes dins dels seus serveis de pagament, i per tant de cobrar una comissió per aquest concepte. 

En realitat, és una cosa que està a l'ordre del dia ara mateix amb els bancs, en suposar una via per cobrir costos operatius que puguin tenir, sense anar més lluny, el de la infraestructura tecnològica que suporta tota la xarxa de comptes. 

Com sabem, això no sempre va ser així amb aquest tipus de comissions, ja que abans estaven molt menys esteses, i fins i tot quan les cobraven era viable que les eliminessin amb una simple trucada de telèfon o una visita a l'oficina, particularment si es tractava de les extintes caixes d'estalvis. 

No obstant això, per múltiples causes en què no entrarem per no estendre'ns gaire, la veritat és que la tendència actual a tot el sector bancari és fer càrrecs pel manteniment dels comptes, el que en darrer terme suposa pagar una taxa pel mer fet de tenir-les obertes

Amb tot, també la majoria de bancs tenen plans o programes que permeten als titulars dels comptes evitar aquest tipus de comissions, sota el compliment de diversos requisits, com ara domiciliar una nòmina o pensió, tenir igualment els rebuts domiciliats, realitzar operacions amb la targeta de crèdit, etc. 

Si no es compleixen aquestes condicions que posen els bancs, en teoria poden cobrar aquestes comissions de manteniment, sempre que: 

  • Estiguin justificades i s'hi hagi informat prèviament de la seva aplicació amb la deguda anticipació. 
  • No siguin abusives, és a dir, que han de ser proporcionades i assumibles pel client. 

Parlem de comissions que actualment arriben de mitjana als 60 euros trimestrals, i que abans no es cobraven… Si bé, per poder començar a recaptar-les en comptes antics s'ha d'haver donat un canvi en les condicions contractuals del servei, avisat amb mesos d'antelació perquè el client decidís si hi estava d'acord i volia continuar vinculat a l'entitat. 

A més, a no tots els tipus de comptes és lícit cobrar càrrecs per manteniment, atès que algunes com les bàsiques estan exemptes de comissions. 

Si vols fer-ne una comparativa sobre les comissions per manteniment que apliquen les entitats a les diferents modalitats de comptes, et convidem a fer una ullada a la eina que ofereix el Banc d'Espanya a la seva pàgina web. 

Quines comissions no poden cobrar els bancs? 

Segons el departament de Conducta de Entitats del Banc d'Espanya, les entitats no poden cobrar: 

  • Comissions sense avís previ en temps i forma 
  • Comissions per serveis no prestats 
  • Tarifes desproporcionades per comptes inactius 

Addicionalment, tampoc seria admissible que el banc cobri comissions per serveis a què el client es veu obligat a recórrer per causes de força major o circumstàncies alienes al seu control. Per exemple, si hagués d'efectuar una operació en finestreta a causa d'una caiguda temporal de l'aplicació de banca en línia. 

Quan són il·legals les comissions dels bancs? 

Del que s'ha exposat a l'apartat anterior, se'n dedueix que en suposaria una comissió bancària abusiva qualsevol que es pretengui cobrar indegudament, ja sigui per no haver-hi un servei real i demostrable que ho justifiqui, proporcionalitat entre l'import cobrat i la contrapartida oferta, avís previ al client amb la suficient antelació i transparència, o el compliment obligat dels requisits sobre exempció de certs càrrecs a determinats comptes. 

Així, doncs, el banc que cobra comissions a algun dels supòsits referits ho estaria fent de manera il·legal, de manera que se li podria reclamar. Això es faria de la manera que t'expliquem a continuació al següent epígraf, que si bé ho enfoquem a la reclamació dels càrrecs als comptes per manteniment, reflecteix un procediment que seria similar per a qualsevol altra comissió indeguda. 

Com es pot reclamar al banc les comissions per manteniment de compte? 

Llevat que es tracti d'un cobrament manifestament erroni, per exemple, una duplicació a causa d'una fallada informàtica, el primer que cal fer sempre és revisar el darrer contracte amb l'entitat bancària, per veure si contempla les comissions per manteniment de comptes, i en cas afirmatiu si la quantitat cobrada seria l'estipulada contractualment.  

Si després de revisar les condicions del vostre compte creus que es tracta d'un cobrament improcedent, els passos a seguir per reclamar les comissions bancàries per manteniment serien els següents: 

  • Contacta amb el teu banc: encara que tinguis un gestor de banca personal assignat, i li puguis comunicar contactant per telèfon o per email, per evitar que et donin llargues o que el problema es torni a donar una altra vegada a futur presenta una reclamació davant del banc, bé presencialment a l'oficina o enviant al servei d'atenció al client un escrit en què expliquis les raons per les quals consideres injustificat el cobrament de la comissió, adjuntant també la documentació de respatller, per exemple, el contracte on no es contemplen aquest tipus de càrrecs. Aquí en tindries una plantilla per efectuar aquestes reclamacions.   
  • Espera la resposta del banc: la entitat bancàriados mesos de termini màxim per respondre a la reclamació. Per això, la importància que ho gestions com més aviat millor, i evitar que et tornin a aplicar la comissió de manteniment del següent termini de liquidació, que a molts bancs té una periodicitat trimestral. 
  • Recorre al defensor del client: si transcorreguts 60 dies no es rep resposta o aquesta no és satisfactòria quedaria encara reclamar al defensor del client del mateix banc, entre les atribucions del qual estaria cuidar que no es vulnerin els drets dels usuaris dels serveis financers de l'entitat. 

Si tot això falla i no et convencen els motius que et donen, quedaria acudir al Banc d'Espanya, l'organisme regulador de tot el sector de la banca al país.  

En aquest link al seu web tens les instruccions pas a pas per dirigir-se al seu departament de Conducta d'Entitats a interposar reclamacions; aquest altre informació útil sobre aquestes, incloent-hi les consultes més habituals que es fan. 

¿ Quant de temps tinc per reclamar comissions bancàries? 

El termini per reclamar la nul·litat de càrrecs abusius seria de 5 anys, extensible a 15 en cas que s'hagin aplicat abans del 7 d'octubre del 2015, un termini de prescripció que es va introduir pensant en un altre tipus de comissions més quantioses que les de manteniment, però que també val per a elles. 

Encara que es recomana reclamar-les com més aviat millor, per obtenir la seva devolució com més aviat millor, i que no tornin a cobrar de nou una altra vegada quan toqui d'acord al calendari del banc. 

Esperem que t'hagi estat molt útil aquest contingut sobre com reclamar comissions de manteniment al compte. Al nostre bloc també tens altres post dedicats a recuperacions de retencions de saldo, i fins i tot a la reclamació de multes al volant, que desitgem especialment no tinguis cap interès a consultar, però per si de cas t'ho deixem també per si et sorgeix la necessitat de fer-ho. 

Ja saps que tens al teu abast els préstecs de AvaFin per a qualsevol imprevist que se't presenti. Amb nosaltres no tindràs comissions camuflades en lletra petita ni sorpreses desagradables, en saber totes les condicions del teu crèdit abans de sol·licitar-ho amb total transparència

A més, apostem per la inclusió financera, per la qual cosa podem arribar a concedir préstecs amb Asnef sota el compliment daltres requisits. I també premiem la fidelitat dels nostres clients amb préstecs de 1.000 euros i superiors! 

¡¡Personalitza el teu crèdit al nostre simulador de préstecs

Preguntes freqüents

Com reclamar al banc les despeses de manteniment? 

Si verifiques amb el contracte a la mà que es tracta d'un cobrament de comissions indegut o excessiu, hauries de: 
·Presentar una reclamació a l'oficina de l'entitat o al servei d'atenció al client. 
·Si a 60 dies no et responen o no ho fan favorablement pots contactar amb el defensor del client del propi banc. 
·En cas que la resolució no sigui favorable quedaria la reclamació al Banc d'Espanya

Quins documents necessito per reclamar al banc? 

Per reclamar al banc pel cobrament incorrecte de comissions de manteniment de compte procura aportar tota la documentació possible, tant la bàsica com aquella que et pugui recolzar. Parlaríem de:
·DNI o document identificatiu 
·Còpia del contracte bancari (pot estar digitalitzada) 
·Extractes bancaris on constin clarament les comissions cobrades i les dates corresponents. 
·Qualsevol comunicació prèvia mantinguda amb el banc sobre aquest assumpte. 
·Documentació que acrediti que complies les condicions necessàries per evitar aquests càrrecs: domiciliació de nòmines i rebuts, operacions amb targetes, etc.

Quan triga el banc a respondre a una reclamació? 

dos mesos de termini

Què fer si el banc rebutja la meva reclamació? 

Tens l'opció de reclamar al Banc d'Espanya si no són ateses la teva primera reclamació al banc ni la posterior al defensor del client de l'entitat. 

Es poden reclamar comissions en una targeta de crèdit? 

Sí, es poden reclamar comissions a les targetes de crèdit sempre que es tracti de cobraments indeguts, excessius o erronis. Els passos a fer serien similars a les reclamacions de càrrecs d'altres serveis financers, com ara els manteniments de comptes. 

¿ Com contactar amb el servei d´atenció al client del Banc d´Espanya?

Per a consultes normals pots posar-te en contacte amb els serveis d'atenció al 91 338 50 00. Però per fer reclamacions has de contactar per via telemàtica, o acudir de manera presencial a la seva seu central a Madrid o qualsevol de les sucursals provincials, o bé dirigir-te per correu postal enviant la reclamació a Banc d'Espanya, Departament de Conducta d'Entitats, c/ Alcalá, 48, 28014 Madrid. 

[Total: 0 Mitjana: 0]

Veure també

¿Qué significa a fondo perdido? Tipos de ayudas, ejemplos y cómo beneficiarte

juny 23, 2025

Cuando se habla de ayudas económicas, especialmente en el contexto público o institucional, es frecuente encontrar el término “a fondo perdido”. Pero, ¿qué significa a fondo perdido realmente? Esta expresión hace referencia a una modalidad de financiación en la que el dinero recibido no debe devolverse, lo que la convierte en una de las herramientas […]

Veure més...

Les 10 ciutats més barates per viure a Espanya: qualitat de vida i estalvi

juny 22, 2025

En un context econòmic on estalviar esdevé prioritari, cada cop més persones busquen alternatives de vida que els permetin mantenir una bona qualitat de vida sense arruïnar-se. Viure a Espanya ofereix múltiples oportunitats per gaudir d'un clima agradable, una cultura rica i serveis de qualitat, tot a preus raonables. Per això, a […]

Veure més...

Persones que brinden ajuda econòmica: On trobar suport urgent?

juny 21, 2025

En moments de crisi, comptar amb persones que brinden ajuda econòmica pot marcar la diferència entre tirar endavant o caure més al forat dels deutes. Ja sigui per un imprevist, pèrdua de feina, malaltia o qualsevol situació urgent, moltes persones s'enfronten a dificultats financeres que requereixen solucions immediates. La bona notícia és […]

Veure més...